decembrie 15, 2012

IN JOC ESTE SOARTA TEI?

atunci când discutam cu cei de la AȘM despre cheltuielile lor, despre monopolul asupra finanțării științei și altele, îmi săreau, mie și altor colegi în cap cu argumente de tipul:
Nu știți despre ce vorbiți
sunteți prea tânără,
lăsați că știm noi cu ce v-ați ocupat
spuneți aberații

dar cel mai frumos era: DISTRUGEȚI ȘTIINȚA! comunitatea academică este indignată! prin această comunitate avându-se în vedere comunitatea AȘM. noi, ceilalți cercetători nu ne identificăm nicicum cu această comunitate. deci suntem paria. 

ieri și azi aud despre un nou scandal. cel dintre TEI și Ministerul Culturii. și ascult conferința de presă. 

aproape jumătate de an am lucrat ca expert asupra politicii privind managementul teatrului, împreună cu directorii de teatru, pentru care a fost important să se implice. am tot discutat, ne-am uitat la experiența altor state. ne-am certat argumentat. între timp am analizat și performanțele teatrelor. pe http://mc.gov.md/md/rapor/ sunt cele pentru perioada 2009-2011. cam așa arată performanțele teatrelor noastre. planifică una, fac alta, vorbesc a treia. 

așadar. TEI primește 3 milioane trei sute de mii + 300.000 pentru reparații capitale. TEI planifică să obțină venituri de 160.000 și obține 28, 4 mii. de ce? pentru că planifică 2 premiere, are una. și cu numărul de spectacole e la fel. citiți rapoarte, stimați înverșunați ai artei. 

TEI este instituție publică. deci AICI directorii se aleg conform regulilor Statului. iar regulile spun: va fi concurs. Concurs înseamnă că există cel puțin doi concurenți. că doar nu îl alegem pe Brejnev, singur pe buletin. 

eu tare tare vreau ca această politică să schimbe situația. și am avut un respect deosebit față de Vutcărău. L-am pierdut printre cuvintele lui

în luna august eu, (......), de comun acord,  am luat decizia, ca să îi propunem domnului Val Butnaru să ocupe funcția de director general

(......) nu se ține de cuvânt, ci anunță un concurs. 
(.......) și aici apar argumente de tipul - este voia conducerii teatrului, de ce este nevoie de această comisie. 
(....) este pentru prima dată când directorul unui teatru ....este numit prin concurs
(....) în joc este soarta TEI

ultima parte a mesajului este hiperbolizare. Trăim întro țară dictatorială, etc. de obicei se folosește pentru a manipula publicul. toată secvența este la fel.

dacă acest teatru ar fi unul privat,  directorul ar putea fi numit/ales dintr-o pocnitură de degete. ați putea numi pe cine doriți. primiți însă bani de la stat. de aceea - directorul trece prin concurs. pentru că vorbim de managementul performanțelor. pentru că până acum teatrele au primit bani în funcție de numele înscrise în statele de plată. și nu în funcție de cum lucrați. 

De ce ai noștri vor reforme doar pentru alții, nu și pentru ei? - vorba unor oameni


pe mine nu mă interesează ce relații aveți între voi, cine și de unde a venit, ce atitudine aveți unul față de altul. nu vreau să aud asta în conferințe de presă. nu vreau să știu intrigile voastre. 

vreau să merg la teatru cu sufletul la gură. și eu și copilul meu. să am în față un produs care să îmi producă mirarea. 

vreau ca managerii de teatru să înțeleagă: 

atât timp cât eu, ca și contribuabil plătesc impozite, instituția publică respectă legea. și primește bani în funcție de performanțe. de calitatea spectacolelor. și asta depinde de directori. 

personajele implicate nici măcar nu contează. ele pot fi numite oricum altcumva. e încă o reformă, care vrea să fie oprită. și eu chiar ieri spuneam că am rămas aici pentru a schimba ceva în mintea oamenilor. 

de aceea am scris. 

să fie clar. TEI e unul dintre teatrele mele preferate. merg cu plăcere acolo. de fiecare dată. 

da mă enervez de mor când oamenii vor să ocolească legea, să o facă pe a lor. și mai mult mă enervează când se prezintă PSEUDO- argumente. 

dacă stau să analizez, am observat și vreo 3 minciuni. dar nici măcar nu contează. 






Niciun comentariu: